Saturday, January 9, 2010

Pembelajaran Yang Bermakna

Pembelajaran yang bermakna....
Saya nak imbas kembali satu kata-kata seorang guru saya dahulu. Kata-kata ini menjadi salah satu prinsip hidup saya. Kata-kata ini, diberi semasa ucapan perhimpunan sekolah nama beliau adalah En.Riduan, beliau merupakan GPK di sekolah saya. Pada waktu itu, saya di menengah rendah (tahun 1997) jika saya tidak silap.














Gambar hiasan


Kata-kata beliau adalah....' PERMULAAN YANG BAIK, AKAN MENGHASILKAN PENGAKHIRAN YANG BAIK' . Kata-kata ini masih saya pegang hingga ke hari ini....
 
Dalam sistem persekolahan di Malaysia, ramai guru-guru  agak nya melupakan perkara-perkara yang sebegini, yang mana pembelajaran yang memberi makna kepada pelajar. Walaupun 1 ayat namun ianya memberikan kesan terhadap pelajar. Namun, ianya tidak boleh dipersalahkan kepada guru 100% kerana bagi masyarakat sekolah yang berkesan apabila murid mendapat pencapaian akademik yang cemerlang.

Oleh itu, secara tidak lansung guru berusaha untuk mencapai kehendak  masyarakat. Maka, lahirlah... masyarakat yang dapat kita lihat pada hari ini dengan pelbagai masalah..... salah siapa??.... Ini semuanya disebabkan pembelajaran yang tiada makna dalam diri mereka.... Jika ada pun hanya sedikit... mereka tidak faham kenapa perlunya belajar sesuatu perkara tersebut....Alangkah ruginya kita.. menghabiskan bertahun-tahun (minina 11 tahun) di alam persekolahan namun hanya sedikit sahaja yang diperolehi untuk bekalan kehidupan, itu  belum untuk bekalan ke alam akhirat lagi.. bertapa ruginya...

Kesimpulanya pembelajaran yang bermakna adalah penting dalam diri pelajar untuk membentuk jati mereka.

p/s : Guru pelita hidup... terima kasih cikgu

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails